vrijdag 1 juli 2011

Koningskaars.

In onze tuin groeit een koningskaars, een verbascum thapsus zegt Lineaus, in Engeland Aaron's Rod (...), een trotse, fier rechtopstaande plant met stijve bladeren. Sinds hij de 2.50 meter hoogte heeft overschreden, groet ik hem dagelijks met gepast respect, hij buigt zich dan als het ware naar mij toe. Ik wil hem beter leren kennen. Het Centrum voor Humanistische en Transpersoonlijke Astrologie duidt hem als een geneeskrachtig kruid, een longkruid om precies te zijn. Hij helpt bij hoest, astma, bronchitis; naar horen zeggen gaat hij zelfs longontsteking en longemfyseem te lijf. Dat doet hij bij voorkeur bij mensen die van zichzelf al rigide denken, te trots zijn om hulp te vragen en te streng zijn voor zichzelf. Deze mensen dragen doorgaans veel verantwoordelijkheid op hun schouders en zijn uitermate gedisciplineerd. Daar gaat niet alleen je nek, maar ook je longsysteem van vastzitten en als je meer flexibiteit nodig hebt, kun je de koningskaars bij nek-, rug- en longklachten gebruiken. Dat merkt niemand en jij haalt weer opgelucht adem. Ik probeer mij de bevolkingsgroepen voor de geest te halen die baat zouden kunnen hebben bij de koningskaars. Politici? Werkgevers? Advocaten? Artsen? PGB-houders. Kunstenaars? AgrariĆ«rs?
Waarom zo selectief? Hier komt het principe van de homeopathie bij kijken: genees het gelijke met het gelijke. Ga trotse mensen te lijf met trotse kruiden!
Overigens hoezo selectief? Deze plant kan nog zoveel meer. De wortel van de koningskaars is een heel goed middel tegen incontinentie bij een gezwollen prostaat. Rugpijn, hernia, depressie, hij draait er zijn kaars niet voor om. En wat dacht je van aambeien en oorpijn? Ik kijk hem aan en denk: "Heb ik nou een complete apotheek in mijn tuin staan?" Hij buigt zich weer als het ware naar mij toe en fluistert met zacht ruisende bladeren: "Veel meer dan dat. De indianen roken mij in hun vredespijp." Dat stelt mij geheel gerust.
Ook zo'n prachtige plant met verhalen in de tuin? Je kunt hem zaaien in juni, hij vormt het eerste jaar een krans op de grond en ontwikkelt zich het tweede jaar tot koningskaars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten